無責任な「自由英作文」という括り方

和文英訳への批判を受けてか、近年の大学入試では、いわゆる「自由英作文」の出題が増え、それが好ましい傾向であるような受け取り方が英語教育界にあるという印象を受ける。「発信型」とか「自己表現」などという常套句で形容されることの多い、この手の出題を国公私立大含めて概観してみると、そこに潜む問題点が見えてくると思うのだがいかがだろうか?

  • 解答に要する語数
  • 書く目的や読み手の設定
  • 内容に関するコントロール
  • 形式に関するコントロール

などの視点で比較してみてほしい。
(以下比較のために、解答に要する語数の部分を出題大学名の後に(  )で示したため、指示文を一部改変してあることをお断りしておく。すべて、2004年度入試である。)

1. 小樽商科大(それぞれ50語程度)

  • 海外旅行をするにあたり、あなたが期待することと不安に思うことは何ですか。
  • 10年後の自分自身をどのように想像しますか。

2. 立命館大・A方式(60語以内)

  • 世界平和を進めるうえで、あなた自身にできることにはどのようなものがあるでしょうか。ひとつにしぼり、何ができるか説明しなさい。

3. 青山学院大・国際政経(60語以内)

  • What do you think the world will be like fifty years from now? Write an essay in English in which you present your own vision of the future.

4.大阪大(70語程度)

  • あなたが億万長者で、何か新しい章のための基金を設けようと考えたとする。どのような人やどのような功績に対して章を与えたいか、その理由とともに英語で述べなさい。

5. 鹿児島大(70語程度)

  • Recently English has begun to be taught at many Japanese elementary schools. Do you agree or disagree with English education at elementary school? From your own point of viewpoint, write your opinion in English.

6. 広島大(80語程度)

  • 今、あなたの周りにはいろいろなものがあります。その中で100年後の人たちに必ず残したいものを1つあげ、その理由とともに英語で書きなさい。

7.名古屋市立大(100語程度)

  • A famous writer once said, "Everyone thinks of changing the world, but no one thinks of changing oneself." Explain in your own words what this quotation means to you.

8. 大阪外語大(100語程度)

  • 「日本の文化は、西洋の文化に比べて、繊細だがスケールが小さい」という意見がありますが、あなたはこの意見に賛成ですか反対ですか。またその理由は何ですか。

9.一橋大(1つを選び100語以上)

  • It is better to marry late rather than early.
  • Men and women should have equal roles in the home and in the workplace.
  • Modern society should value tradition more.

10. 関西学院大・総合政策(300語程度)

  • Some people believe, especially since the terrorist attacks of September 11, 2001, that air travel has become less safe. Certainly, with more searches of passengers and luggage, it has become more tedious, more expensive, and generally more unpleasant to travel on major airlines. With these issues in mind, should we advise people to spend their travel holidays here in Japan, rather than traveling abroad? Please give your reasons (social, economic, legal, educational, etc.) for or against such a policy.