『論理思考を鍛える英文ライティング』

富岡 龍明,ロバート・ノリス著『論理思考を鍛える英文ライティング』(研究社)を使って、高校3年の補習で東大対策にこんな課題をやらせていた。
課題6:次の英文の空所に適切な表現を書き入れ文章を完成させなさい。
English teachers should [ 1 ]instead of overemphasizing English grammar. If teachers stick to grammatical details, their students [ 2 ]. Consequently, the students end up being reluctant to speak or write English, obsessed with perfect grammar.

課題7:次の英文の空所に適切な表現を書き入れ文章を完成させなさい。
To be sure, students should not be led to pay too much attention to grammar if they want to make their English more communicative. But their preoccupation with grammar is not the sole factor preventing them from willingly speaking or writing English. Another big factor is that [1 ].
今年の東大の出題は以下の通り、
次の文中の空所を埋め、意味のとおった英文にせよ。空所 1-3 を併せて40-50語とすること。
Communication styles differ from person to person. For example, some people [ 1 ], while others [ 2 ]. Therefore, the most important thing in human comunciation is [ 3 ].

東大対策に限らず文としての密度の濃い80語-150語程度の英文を書かせる練習として、標題のテキストは良質の素材を提供してくれる。手にとって確かめてみてはいかがだろうか?